fredag 2 oktober 2009

Middagsminnen!!

Har under denna resa upplevt lite olika middagar...och två av den tänkte jag dela med mig av....för er som inte varit i Vietnam så är det väldigt trångt på gatorna, husen smala, det är bilar, mopeder och motorcyklar överallt och då menar jag överallt...det går nästan aldrig att gå på trottoaren utan man får gå längs gatorna och alla fordon som har tutor använder dem hela tiden...det jag vill säga med det här är att ofta så är restaurangerna i ett hål i väggen, dvs det finns sällan ritiga dörrar så en restaurang med dörrar anses vi är en "fin" restaurang....vi har som sagt ätit på många olika ställen...sällan på hotellen men när vi kom från vandringen i Sapa så åt vi på ett hotell...en kanonmiddag...först vårrullar och sedan en krämig soppa på majs och till huvudrätt var det kycklinggryta på curry och till det så var det ris och "water-cress", det är Vietnams nationalrätt...allt detta var verkligen supergott och på fint dukat bord och med en kanongod kall öl....hopppas ni får en fin bild framför er för det var och kändes så...och sedan till efterrätt skulle vi få färsk frukt...god avslutning tänkte vi....och in kommer dom med frukt men det var inte som vi var vana vid...skivade fruktbitar på ett fat...jo fatet fick vi och frukten fick vi också...det var två bananer i skal som serverades på fat...brungula bananer som vi fick skala själva....vi hade verkligen svårt att hålla oss för skratt för det var inte vad vi förväntade oss efter så fin middag i övrigt ;)


Som många vet så älskar jag indisk mat...det gör Anders också så vi hittade en indisk resturang nära hotellt som vi åt på både i går och i kväll...dom hade en av de godaste nan bröden som jag någonsin smakat...helt enkelt lovely...så även ikväll så när vi nästan var färdig med maten så tittade jag över golvet och vad fick jag se där...en jätte råtta och då menar jag ett jätte råtta...inte en kloakråtta men en stor grå råtta...så jag sa till Anders...hallååå det är en råtta här...han trodde naturligtvis att jag skämtade men efter att han också fått syn på den springades över golvet så skyndade han att lägga upp benen på min stol vilket fick mig att skrika till när jag kändes Anders ludna ben...skratt...skämt och sido..trodde att det var råttan...så Anders vinkade till sevitrisen ...som vi sedan försökte förklarar för att vi sett en råtta (vi satt på andra våningen på en fin restaurang, alltså en med fina glasdörrar)...och han förstod naturligtvis ingenting men till slut fick vi honom att gå lite över golvet och titta under borden och då säger han när han får syn på råttan...a mouse..och tittar på oss och vi nickar och säger yes...så tittar han på oss som att jaha..vad ska jag göra åt det och går därifrån...vi tittar på varann och båda säger...visst betalar vi snabbt och går härifrån...det är bara det att vi har lite kvar att äta så vi båda försöker äta men jag kan säga att indisk mat har aldrig smakat så illa som efter detta...usch...det blev en snabb betalning med dricks...trots att det var dyrt och att dom redan tagit dricks genom ett litet påslag på summan så fick dom dricks trots att vi var tvungna att dela lokal med råttorna...men vad gör man inte för att komma därifrån snabbt...på våra två veckor har vi bara sett en råtta och det var på en av de finaste restaurangerna vi ätit på...mmm...så kan det vara att äta middag!!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Blä för råttor. Hoppas ni slipper stöta på fler!

Anonym sa...

Hej Jenny! kul att höra Dej igår.Du fixade ju bilderna och det är trevligt att se hur Ni har det.Även om råttmiddagen blev otrevlig, men det tillhör upplevelserna och minnen sedan.Allt väl Ann-Gerd