tisdag 23 september 2008

Key West!

Vilken helg, helt otroligt roligt, trevlig, vackert, galet, underbart....ja allt trevligt du kan tänka dig....lördag morgon började med att vi träffades i lobbyn klockan 8.00 och promenerade mot AVIS biluthyrning och naturligtvis hade vi missat att de öppnade 09.00 på söndagarna....så det var bara att knata mot Catalina...en bar/restaurang och äta frukost....men det var både gott och trevligt...sedan tillbaka för att få veta att han inte hade nga bilar lediga...trots att han nga dagar innan sagt att vi inte behövde boka för att han hade så många bilar....bullshit....men vi gick till en annan biluthyrare och de hade bil...yippi...men till ett pris av trehundra dollar och vi var tvungen att hyra den för tre dagar men det gick vi inte på så lite lätt uppgivna miner lämnade vi lokalen....men vi gav inte upp för det så jag och Peter gick till närmaste hotell och där fick vi hjälp...en ny biluthyrare som hade bil att hyra....en alldeles ny Toyota Corolla....var den första som fick köra den :)....var lite pirrigt innan jag började köra men så fort vi var ute på första vägen var det som att köra hemma fast med fler filer....var faktiskst riktigt kul att köra....det första målet var Everglade och det tog ca. 1½ timma....det var inte så stort eller inte alls stort men ändå sevärt...men vilka äckliga ormar det hade :).....vi var först på en ormshow och jag hade gåshud under hela tiden och inte för att det var mysigt....var verkligen ruggigt....de som ville fick så med ansiktet mot publiken och sedan la skötaren på en 3,5 meter lång boaorm runt halsen på folk...usch....sedan var det att åka båt i ett träsk och se på alligatorer och leguaner i det fria....var en upplevelse ....och sedan en avslutande show med en alligator....efter besöket på Everglades stannade vi på en lokal mexikansk restaurang, en byggnad utan fönster, som verkligen var spartansk men otroligt god och billig mat :).....åkte sedan mot Key Largo...där vi stannade på en mindre resort för natten....på kvällen var det lokal bar/disco ute i det fria eller med en loge utan väggar...riktigt trevligt....så för de som fick festa till gjorde det medan jag försökte hålla mig vaken....det blev sängen vid tre och sedan upp vid nio för att köra mot Key West....den resan tog två timmar och var en upplevelse genom dess otroligt många broarna och en del väldigt långa så utsikten var fantastisk :)...framme i Key West åkte vi runt och tittade lite och sedan åkte vi till huvudgatan för att äta på en Western Restaurang....och sedan lite shopping för de som ville....själv vandrade jag omkring lite och njöt av värmen och atmosfären :)...klockan 2.30 skulle vi vara vid Hurricane (någonting)....för där väntade en båt på oss....så vår lilla grupp på fem hade en mellanstor båt alldeles för oss själva.....var helt enkelt lovely...att bara sitta i fören och njuta av solen utan att trängas med andra människor :).....vi skulle först åka och titta efter delfiner...var så spännande...skulle vi få se några....åkte först till ett ställe söder om Key West och stannade där för att speja efter en liten svart fena ....vi tittade och tittade men inget .....så då började man tänka....att vi inte skulle få se några...åkte vidare, lite längre ut ....stannade och började titta och titta och titta men inget...:(...gled sakta framåt och DÄR långt bort...var dom..fem underbart vackra delfiner :)....var så mäktigt att få se vilda delfiner....var så glad att bara få se fenorna, trodde inte att vi skulle få se så mycket mer av dem men så fel jag hade.....hade dom som närmast endast en 3-5 från båten....var så häftigt :) jag filmade med kameran...så jag har lekande delfiner på film...wow wow wow...efter den upplevelsen kändes det som att vi kunde åka tillbaka ....inte för att man inte ville ha ngt mer men för att det var en sådan upplevelse, svår att knäcka men eftersom det ingick snorkling i turen så åkte vi och snorklade och det var också fantastiskt med alla vackra fiskar och koraller i alla de färger, former och storlekar :) ...COOLT....var tillbaka mellan 18.30 - 19.00...helt utmattad efter dagens händelser men otroligt glada och nöjda men dagen och helgen....åt en fantastisk skaldjurs sallad :) .....sedan var det dags för hemfärd....4½ timmas färd framför oss och helt sjukt trött....så för de som satt i baksättet var det ju ingen konst eftersom de sov mer eller mindre hela resan medan jag och Peter var tvungen att vara vaken...jag som förare och han som kartläsare men resan gick bra...vilade lite under en rökpaus, det var tillräckligt för att kunna köra vidare och för att vara tillbaka vid 00.30 ....trötta, slitna men glada över helgen....sedan upp vid sju för att duscha och snabbt äta frukost som börjar vid 07.45 och lämna bilen vid 08.00 när de öppnade och sedan försöka vara tillbaka vid 08.15...stressigt men väl utfört ;)